Helgens bravader

Åh, så var helgen över och det är dags att bege sig hem till Uddevalla igen. Det går så fort när man har gjort upp planer och gör saker hela tiden, hade velat stanna längre men med tanke på att jag har skola imorgon och en kjol att tråckla ihop där hemma så känns det lite omöjligt. Då är det tur att det bara är tre veckor var till jul! Hur som helst tänkte jag visa er lite av vad jag har sysslat med den här helgen. 

Kom fram vid 18-tiden i fredags, trött som tusan. Tog pendeln ut till Barkis, där mamma plockade upp mig. Åkte till Willys och handlade kvällsmat samt lite fredagsmys (både pappa och bror var ute på galej, så det vara bara jag, mamma och katten för kvällen). Åkte hem och åt god räkwok (som jag slapp laga, vilket jag var väldigt tacksam för). Sedan tittade vi på Idol - dumt att Moa åkte ut - och åkte en tur till Kista för att hämta lillebror efter bion. Åkte hem igen och Fredrik lärde mig spela Wordfeud (ny drog!)  


I lördagsmorse när jag kom upp för källartrappen låg korven på vardagsrummatta och såg sådär go ut som bara han kan. Då vart jag bara tvungen att lägga mig bredvid och gosa lite. I vardagsrummet hittade jag även mina mina fåtöljer som jag ärvt utav min morfar, och som nu mina fräldrar tagit hem till oss. Tydligen gick de inte att få upp på vinden, därför fick de stå i vardagsrummet tillsvidare. Då är det ju tur att de är så sjukt fina! De är danska teakfåtöljer från början av 60-talet och kommer med tillhörande soffbord som jag bara råkar ha i Uddevalla.  


Fick god frukost (JULSKINKA PÅ JULKNÄCKE!) och läste min favorit-morgontidning Svd:s kulturdel. Sen åkte jag  och mamma till Kista centrum för att köpa en vinterjacka till mig. Det blev både en varm vinterjacka och en fin, ullig/luddig kapp-liknande sak. Hur som helst var jag en mycket nöjd kvinna när vi åkte därifrån. Åkte hem och fixade oss lite, och sedan tog vi pendeln in till stan för att gå på Svansjön på Dansens hus. Mycket bra föreställning måste jag säga, väldigt annorlunda mot orginalet fast på ett snyggt sätt. Har sett Svansjön i orginalversion på tv, så jag hade ju ett hum om handlingen, vilket var tur. Tror att man hade haft svårt att förstå handlingen annars. Hur som helst, det var en väldigt bra föreställning. Efteråt åkte vi hem och spelade Alfapet med pappa och bror.

Idag har spenderat dagen hos morfar. Min moster, kusin och sysslingen Elton var också där. Det var kul att träffa alla och krama lite på sysslingen, han har blivit så himla stor och en riktigt kaluffs har han fått också. Min morfar har precis sålt sin villa och ska flytta till lägenhet i januari, så jag och Linda fick kika i några flyttkartonger och ta det vi ville ha. Hittade några urfina äggkoppar, två ljusstakar och lite annat fint. Men det bäst var ändå skrivmaskinen som min mamma hittade i hans arbetsrum: från 60-talet, fungerande, komplett med bruksamvisning och allt! Jag som letat i evigheter efter en skrivmaskin på loppis. Mn morfar fattade inte vad jag skulle med den till, han tyckte att det var bättre med en behändig liten dator istället men jag sa att ett skrivmaskinsskrivet brev eller liknande är bland det finaste som finns, så då fick jag den. Fick även en gammal räkneapparat, som ser ut ungfär som en skrivmaskin fast med siffror på. Tänkte att det kan vara fint att bara ha stående, inget som man använder liksom. Men både skrivmaskinen och räkneapparaten var för tunga för att ta med på tåget just idag, så de tar jag med hem när jag åker hem efter jul.

Vid halv fyra skjussade mamma och pappa mig till tåget och nu är det lite mer än en timme kvar till Uddevalla. Fick två säten för mig själv idag igen, riktigt gött med mycket plats! 

Ja, det var min helg det. Kul var det. Fast jag saknar ju Uddevalla såklart, och mina fina vänner.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0