Byxan

I onsdags hade vi inlämning av det första skräddarsydda plagget; byxan. Byxblocket har varit ett...jaah, jag tänker säga det...RENT helvete. I onsdags var jag inne på min 11:e dag i rad i skolan (då inklusive en hel helg) och tre utav dagarna var jag i skolan i 12 timmar - från halv nio på morgonen till halv nio på kvällen. Jag vill inte klaga, för att jag tycker att det är så grymt kul att gå på den här utbildningen och jag är så otroligt stolt över mig själv för att jag slog 102 andra sökande och kom in, men jag kan väl ändå säga att jag var helt galet slut, både fysikt och psykiskt, när jag kom hem i onsdags kväll. På grund av tidsbrist så har bloggen blivit lidande så jag tänkte slänga upp några inlägg med bilder från den senaste tiden, både från skolan och "fritiden"...men vi börjar med byxan!


Mönsteruttag och prickmärkning.


Man tar ut mönsterdelarna på dubbelt tyg och gör prickmärkning igenom de båda lagren. På så sätt får man exakt samma markering för sömsmånen på de båda delarna. Väldigt smidigt!


Sedan tråklar man ihop hela byxan för den första provningen. På den första provningen kollar man så att allt stämmer och gör det inte de så tar man isär byxan och gör de ändringar som behövs göras. Har man inga ändringar så tar man bara isär byxan och börjar sy ihop den.
 

Tråklat slaget.


Min byxa när den var helt ihoptråklad.
Jag har gjort en herrinspirerad byxa med två frammåtlagda veck på var sida, passpoalerade gubbfickor, pressveck, kortade ben och slag.
 

Och här har vi det färdiga resultatet, efter slutpress!
Fram


Bak

Och som sagt nu är byxan inlämnad för bedömning och vi får resultatet av eximinationen nån gång under nästa vecka. Jag hoppas att jag blir godkänd, men eftersom att detta är det första plagget som vi gör så vet jag inte hur lärarna gör sin bedömning. Får hålla tummarna och hoppas helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Julia

Men gud vad fint Jessie! Du är så sjukt duktig!

2011-10-16 @ 13:07:58
URL: http://shopjulia.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Åh, finis! Tack :D

2011-10-16 @ 13:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0