LIA dag 21, 22, 23

Dag 21


På morgonen gjorde jag ett nytt försök med ärmisättningen, denna gång med hållningstråd. Det gick bättre än dagen innan, och med lite hjälp från Inger så blev det perfekt. Jag avskyr verkligen ärmisättning, så himla krångligt och svårt.


Sedan tråklade och sydde jag fast ärmarna.


Ett litet missöde som visade sig när ärmarna var isydda, var att de hade blivit en aning förkorta - ungefär 2 cm förkorta. Så vi beslutade att släppa ner fållen på 4 cm och vändsy ärmen med en tygremsa, på så sätt blev ärmen längre och vi löste problemet snabbt och enkelt.

Dag 22


Idag var Inger ledig, så det var bara jag, Fausti och hundarna i ateljén. Fick chansen att ta en paus från kavajen och sprättade istället pärlor till förbannelse. Skönt med lite omväxlande arbete ibland. 

Dag 23


Började dagen med att fålla kavajen. Första mäta och nåla, sedan tråkla och tillsist kreja fast fållen. Och så pressa såklart!


Sedan sydde jag ihop fodret.


Men innan man kan sätta fodret måste man sätta i axelvadd. Det höll vi nästan på att glömma. Satte även en vaddremsa utmed ärmen (det vita) för att den skulle få en snygg form.


Innerficka är också en viktig detalj som inte får glömmas bort! Men den hann jag inte sy fast idag, så det får bli imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0