LIA dag 26

När både kavajen och klänningen var klara, frågade Inger mig vad jag ville göra härnäst. "Någonting dam" svarade jag (eftersom att jag faktiskt läser till damskräddare och hittills bara fått sy herrgrejer). Det blev till att sy en korsett i resterna av kavajtyget.


Precis som i kavajen måste man dubblera paljettyget för att det ska bli stadigt. Så jag tog ut mönsterdelarna i bomullstyg...

...Och använde sedan dem för att ta ut mönsterdelarna i paljettyget. Det blev ett jäkla pusslande, för att försöka få så lite tygåtgång som möjligt.

Sydde runt kanterna på alla delarna, så att de två lagrena satt ihop och "blev ett lager". Det gjorde det enklare att jobba med delarna.

Sedan belagde jag alla delarna med mellanlägg för att korsetten skulle få ytterligare stadga.

Alla delarna, belagda och klara! Dags att sy ihop dem!

Taadaa! Avigsidan...

...Och rätsidan :)

Sydde på bomullsband på avigsidan, över varje söm, som dels fick agera kanaler åt rigelinbanden (skenorna) men också täcka sömsmånerna som annars kunde klia och skava mot huden. I brist på svart band fick det bli vitt. Det hade varit mycket snyggare med svart band, och det störde mig lite att jag behövde använda vitt men man får ta det som finns.

Klippte till rigelinbanden och stoppade in dem i kanalerna.

Vändsydde den övre kanten på korsetten med ett band, som skulle vara som ett stopp för rigelinbanden samt en snygg avslutning på kanten.

För att få lite dekoration och detaljer på korsetten så beslutade vi att göra en veckad volangkant av kanten på tyget som vi klippt bort och sparat. Inger ville ha en kant nertill också, men jag övertygade henne om att det skulle bli förmycket och att "less is more".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0