LIA dag 1

Och så var första dagen på LIA:n avklarad. Den gick galant! Började vid halv tio, kom dit och träffade Inger (hon som äger Karl Gerhards Ateljé där jag praktiserar) och den andra praktikanten, Sara från Kalmar. Hon har varit där en vecka och ska vara där hela denna vecka också. Kul med lite sällskap! Eftersom att jag aldrig har praktiserat tidigare så visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig och framför allt inte vad dem kunde tänkas förvänta sig utav mig. Trodde att jag skulle få någon form utav rundvandring, visst att stället är pyttelitet men ändå. Lite "Hej, såhär jobbar vi, här finns allt bla bla bla" men icke. Istället kastades jag rakt in i min första uppgift: att sprätta rent en 1700-tals rock. Inom skrädderiet sprättar man aldrig med sprättare utan med sax, fick låna en att sprätta med och oj, vad ont i händerna jag hade efteråt. Men vad gör det, lite slit måste det väl ändå vara för arbetet. När jag var klar med rocken fick jag ge mig i kast med att laga hål i tyllunderkjolar samt att sätta nya hängband i samtliga. Ingen ursvår uppgift direkt men det är väl sådant som man får lov att börja med kan jag tänka mig. Efter kjolarna fick jag stoffera (handsy för er som inte vet vad att stoffera betyder) fast foder i en guldmakromé-kavaj som Inger har sytt.

Pratade lite med Inger om vad jag kan få tänkas göra under mina tio veckor i ateljén, och eftersom att dem inriktar sig väldigt mycket på 1700-tal så bestämde vi att jag ska sy klart en klänning som min vän Hedvig började på när hon var där på praktik för två år sedan. Dessutom ska jag få sy en paljettkavaj, då dem behövde fler i mindre storlekar. Det ska bli kul!

Efter praktiken stack jag in till city och mötte upp Frida och Hedvig (!!!) för en fika. Det blev till att gå igenom vad som hänt i Uddevalla sen Hedvig flyttade därifrån och så massa snack om praktikplatserna såklart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0