LIA dag 2

Dag 2 på LIA:n gick lika bra som den första. Direkt på morgonen så åkte Inger och hennes assistent till IKEA och lämnade mig och den andra praktikanten Sara ensamma i ateljén. Efter tio min kommer en kund som hade bokat tid för att kolla på 60-talsplagg till en kommande temafest. Det hade vi visst missat. Ringde Inger och hon sa "Hjälp kunden tills jag kommer tillbaka", så det var bara att slå på all tankeverksamhet och rota runt inne på lagret efter allt och ingenting som kunde påminna om 60-tal. Inger hade sagt att det fanns en svartvit klänning som kunde vara det kunden letade efter, så jag tog ut den så att hon kunde pröva. Trots att jag var helt oförberedd på kund så gick det väldigt bra och när Inger kommit tillbaka och tagit över och jag gått tillbaka in i ateljén så hörde jag att kunden upprepande gånger sa hur bra service hon hade fått av mig, vilket kändes bra. 


Jobbade vidare på kavajen som jag började jobba med igår. Det är min handledare Inger som sytt den och satt i fodret, och så har jag stofferat (handsytt) fast fodret och sytt i knapp och knapphål. Imorgon ska jag ev få börja på ett par tillhörande byxor. Riktigt sniggt! haha.

Tyget är ett rent helvete att arbeta i, det repar upp sig för minsta lilla. När jag skulle sy knapphålet så tyckte Inger att jag skulle sy det på maskin men eftersom att man på Yh Skräddare får lära sig att maskinsydda knapphål är lika med döden, så övertalade jag henne om att ett handsytt knapphål är finare. Dessutom tycker jag att det är roligare att sy dem för hand. Började med att sy runt knapphålets placering på maskin, sedan kastade jag kanterna och till sist så sydde jag knapphålet med iläggstråd. Blev nöjd med stygnen och bredden, men eftersom att tyget repade upp sig ända ner till maskinsömmen så stack det fram vitt mellanlägg mellan stygnen vilket jag tyckte var asfult men Inger sa att det inte gjorde någonting.

Resten utav dagen spenderade jag med att sätta nytt foder i ett leopardmönstrat cummerband och så sprättade jag bort dekorbanden på en 1700-tals amiraljacka som blivit utsliten och skulle slängas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0