LIA dag 3

Dag 3 av LIA:n. Började på byxorna till kavajen som jag jobbat med de senaste dagarna. Eftersom att guldtyget är jättetunt och lätt repar upp sig så tyckte Inger att jag skulle dubblera hela byxan med ett vitt bomullstyg. Tänkte att "aah men då menar hon säkert att jag ska dubblera med en vit lakansväv eller likande, något som är i samma tjocklek som guldtyget" men nej, istället plockar hon fram den tjockaste canvasväven. Kände mig lite tveksam men det var ju bara att sätta igång.     


Börjde med att ta ut mönstret i mönsterpapper och sedan skära ut i den vita canvasväven. Använda canvasdelarna som mall när jag skar ut det guldiga tyget. Blir mkt lättare då det är mer tyngd i det, än i det tunna mönsterpappret.

Därefter sydde jag ihop canvastyget och guldtyget ute i sömsmånen så att de sitter ihop och "blir till ett" = mkt lättare att jobba med delarna på det viset.

Sydde ihop innerbenssömmen och overlockade sömmen. Imorgon blir det till att sy gylfen, fickorna och linningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0